Lediga jobb som Socionom i Alvesta

Se lediga jobb som Socionom i Alvesta. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Alvesta som finns hos arbetsgivaren.

Handläggare inom SoL

Ansök    Nov 1    Alvesta kommun    Socionom
Alvesta kommun med drygt 20 000 invånare är en av södra Sveriges pärlor. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val. – Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas – Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade samt korta... Visa mer
Alvesta kommun med drygt 20 000 invånare är en av södra Sveriges pärlor. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val.

– Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas
– Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade samt korta beslutsvägar


Vill du göra skillnad i människors vardag? Då ska du arbeta hos oss i Alvesta kommunkoncern! Vi är ungefär 1600 medarbetare inom flera olika yrkeskategorier inom både förvaltningar och bolag. Vår gemensamma värdegrund är ”Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare och oss medarbetare. Vi utvecklas genom goda möten och öppen dialog. Detta uppnår vi genom Delaktighet, Engagemang och Tillit”. Vårt fokus är att skapa den bästa möjliga kommunala servicen för dem vi är till för; invånare, företagare och besökare. Vill du vara med på vår utvecklingsresa mot en mer modern och kvalitativ kommunal service? Välkommen då att arbeta med oss!

Omsorgsförvaltningen arbetar för att ge en god salutogen social omsorg och kommunal hälso- och sjukvård genom att den enskildes medansvar och resurser tillvaratas. Vi ska visa respekt för den enskildes självbestämmande, delaktighet, integritet, trygghet och värdighet. Den som har kontakt med oss ska möta en kompetent personal.

Förvaltningens ansvarsområden är omsorg om äldre och omsorg om personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen utövar också ledningen av den kommunala hälso- och sjukvården.

ARBETSUPPGIFTER
Huvudarbetsuppgiften består av myndighetsutövning inom SoL. Arbetet innebär att utifrån gällande lagstiftning utreda, bedöma och besluta om rätten till insatser. En annan viktig del i arbetet är att samarbeta och samverka med andra professioner internt och externt, till exempel personer inom verkställigheten och externt med sjukvården samt andra berörda aktörer.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom, jurist eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Erfarenhet av handläggning inom socialtjänstlagen är en merit.

Dina personliga egenskaper är självständighet och initiativförmåga. Du är lyhörd för enskilda individers behov och har förmåga att skapa förtroendefulla möten. Du ska vara trygg och säker med att fatta beslut utifrån relevant lagstiftning. Därutöver har du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, kan planera och prioritera, samt har god datorvana.

Körkort och tillgång till bil är ett krav.

ÖVRIGT
Vi undanber oss samtliga annonsförsäljare. Visa mindre

Handläggare inom SoL

Ansök    Nov 22    Alvesta kommun    Socionom
Alvesta kommun med drygt 20 000 invånare är en av södra Sveriges pärlor. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val. – Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas – Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade samt korta... Visa mer
Alvesta kommun med drygt 20 000 invånare är en av södra Sveriges pärlor. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val.

– Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas
– Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade samt korta beslutsvägar


Vill du göra skillnad i människors vardag? Då ska du arbeta hos oss i Alvesta kommunkoncern! Vi är ungefär 1600 medarbetare inom flera olika yrkeskategorier inom både förvaltningar och bolag. Vår gemensamma värdegrund är ”Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare och oss medarbetare. Vi utvecklas genom goda möten och öppen dialog. Detta uppnår vi genom Delaktighet, Engagemang och Tillit”. Vårt fokus är att skapa den bästa möjliga kommunala servicen för dem vi är till för; invånare, företagare och besökare. Vill du vara med på vår utvecklingsresa mot en mer modern och kvalitativ kommunal service? Välkommen då att arbeta med oss!

Omsorgsförvaltningen arbetar för att ge en god salutogen social omsorg och kommunal hälso- och sjukvård genom att den enskildes medansvar och resurser tillvaratas. Vi ska visa respekt för den enskildes självbestämmande, delaktighet, integritet, trygghet och värdighet. Den som har kontakt med oss ska möta en kompetent personal.

Förvaltningens ansvarsområden är omsorg om äldre och omsorg om personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen utövar också ledningen av den kommunala hälso- och sjukvården.

ARBETSUPPGIFTER
Huvudarbetsuppgiften består av myndighetsutövning inom SoL. Arbetet innebär att utifrån gällande lagstiftning utreda, bedöma och besluta om rätten till insatser. En annan viktig del i arbetet är att samarbeta och samverka med andra professioner internt och externt, till exempel personer inom verkställigheten och externt med sjukvården samt andra berörda aktörer.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom, jurist eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Erfarenhet av handläggning inom socialtjänstlagen är en merit.

Dina personliga egenskaper är självständighet och initiativförmåga. Du är lyhörd för enskilda individers behov och har förmåga att skapa förtroendefulla möten. Du ska vara trygg och säker med att fatta beslut utifrån relevant lagstiftning. Därutöver har du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, kan planera och prioritera, samt har god datorvana.

Körkort och tillgång till bil är ett krav.

ÖVRIGT
Vi undanber oss samtliga annonsförsäljare. Visa mindre

Behandlingssamordnare till Familjehuset i Alvesta

Ansök    Nov 22    V o B Syd AB    Socionom
VoB Syd är ett offentligägt företag som drivs på samhällsnyttig grund utan vinstsyfte. Ägare är kommunalförbundet VoB Kronoberg och Skånes kommuner och därigenom indirekt samtliga kommuner i Kronoberg och Skåne. Verksamheterna tar emot akuta och planerade uppdrag från socialtjänsten (SOL och LVU) skydd, stöd, utredning och behandling med placering i HVB, stödboende, skyddsboende eller familjehem. VoB är känt för kundfokus, kvalitetstänkande och förståelse ... Visa mer
VoB Syd är ett offentligägt företag som drivs på samhällsnyttig grund utan vinstsyfte.
Ägare är kommunalförbundet VoB Kronoberg och Skånes kommuner och därigenom indirekt samtliga kommuner i Kronoberg och Skåne.
Verksamheterna tar emot akuta och planerade uppdrag från socialtjänsten (SOL och LVU) skydd, stöd, utredning och behandling med placering i HVB, stödboende, skyddsboende eller familjehem. VoB är känt för kundfokus, kvalitetstänkande och förståelse för socialtjänstens situation. Bolaget är kvalitetscertifierat enligt ISO 9001:2015.

VoB erbjuder goda utvecklings- och karriärmöjligheter för dig som vill satsa i ett kreativt sammanhang med korta beslutsvägar. Vår företagskultur kännetecknas av en hög grad av delaktighet och ömsesidig respekt där arbetsglädje och laganda uppnås. Du erbjuds kontinuerlig kompetensutveckling och subventionerad friskvård. Vårt arbete kännetecknas av professionalitet och hög kompetens. Med utgångspunkt från beprövade och kunskapsbaserade metoder bidrar vi till förändring som gör skillnad i klienternas liv.

Familjehuset i Alvesta är en akut- utrednings- och behandlingsenhet för familjer med barn. Här bor man i en hemlik och behovsanpassad boendemiljö. Vår kock serverar dagligen vällagad mat från grunden till boende och personal.

Allt behandlings- och utredningsarbete är individuellt och utgår ifrån uppdrag från socialtjänsten samt familjens/barnets eget formulerade hjälpbehov. Utöver att bistå socialtjänsten med kvalificerade insatser är målet för verksamheten att möjliggöra för barn och föräldrar att fungera bättre tillsammans.

I behandlingsarbetet arbetar vi efter kognitiva och miljöterapeutiska principer. Behandlingen fokuserar på beteendemässig förändring utifrån genomförandeplan där delmål, mål, insats och tidsram formuleras och görs mätbara. Vi utvärderar behandlingseffekten regelbundet genom olika former av självskattningar (t ex KASAM) utifrån den målformulering som utformats i genomförandeplanen.

I övrigt använder vi metoder och verktyg som ASQ (Ages & Stages Questionnaires), BOF, RePulse, CRA (Community Reinforcement Approach), MI (Motiverande Intervju) samt KBT (Kognitiv Beteendeterapi).

Familjehuset söker dig som är intresserad av att jobba behandlingsinriktat i en samhällsviktig verksamhet med föräldrar och barn i rollen som Behandlingssamordnare.
Utifrån verksamhetens kompetensplan 2022 kommer du erbjudas olika former av utbildningar, bla Signs of Safety.

ARBETSUPPGIFTER
Utifrån varje enskilt uppdrag upprättas genomförandeplaner samt riskbedömningar tillsammans med kollegor och här har du en samordnade funktion. Här ingår även att planera och strukturera dagen för de föräldrar och barn som bor på familjehuset.

Som en viktig del i behandlingsarbetet kommer du medverka vid olika former av aktiviteter tillsammans med boende. Arbetet har mycket hög variationsgrad, mycket av aktiviteterna ägnas åt att vistas utomhus och du har även regelbundna samtal med barn och föräldrar.
Dagliga observationer, journalskrivning samt att skriva enklare slutrapporter som följer genomförandeplanen är andra arbetsuppgifter. De dagliga observationerna ligger som grund för det fortsatta behandlingsarbetet som sker där du tillsammans med övriga kollegor planerar för hur ni ska gå vidare i behandlingsinsatserna.
Arbetsplatsträffar med reflektionstid och ärendegenomgångar och handledning sker regelbundet

Behandlingssamordnaren har mycket kontakt med socialtjänstens handläggare för uppföljning och löpande information över vad som händer i behandlingsarbetet.
Arbetets innehåll och förutsättningar kan komma att förändras över tid och samordnaren skall även kunna hoppa in i ärenden och vara kontaktperson i vissa utredningsuppdrag.

KVALIFIKATIONER
Vi ser gärna att du är trygg, stabil och har ett prestigelöst och ödmjukt förhållningssätt. Du kan skilja på det personliga och det professionella, är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du bör som person se fördelarna av ett varierande arbete där lek, pedagogik och fysisk aktivering är lika viktigt som samtal med boende.

Du har förmåga att skapa goda samarbetsrelationer lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt och bidrar till ett positivt arbetsklimat.
Att vara empatisk, kreativ och analytisk är nödvändigt i akuta situationer, för förståelsen och vid bemötandet av klienten. Du är strukturerad, planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt.

Din teoretiska bakgrund är beteendevetenskaplig och du kanske är socionom, beteendevetare eller har annan likvärdig utbildning med relevant erfarenhet av arbete med barn och familjer. Du uppskattar både att jobba praktiskt men även teoretiskt då du har en god analytisk förmåga och vågar testa nya idéer och tankar.
Goda kunskaper inom BBIC, dokumentation och journalföring är ett krav liksom erfarenhet av anknytningsteori.
Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet, och det är meriterande om du har erfarenhet av arbete på HVB-hem.

ÖVRIGT
B-körkort samt att du avstår från att röka under arbetstid är en förutsättning för anställning.
Kollektivavtal: HÖK/AB gäller from 2022-01-01. Inför en anställning inhämtar arbetsgivaren utdrag från misstanke- och belastningsregistret. Visa mindre

Samordnare till Högelid HVB i Alvesta

Ansök    Jun 2    V o B Syd AB    Socionom
VoB Syd är ett offentligägt företag som drivs på samhällsnyttig grund utan vinstsyfte. Ägare är kommunalförbundet VoB Kronoberg och Skånes kommuner och därigenom indirekt samtliga kommuner i Kronoberg och Skåne. Verksamheterna tar emot akuta och planerade uppdrag från socialtjänsten (SOL och LVU) skydd, stöd, utredning och behandling med placering i HVB, stödboende, skyddsboende eller familjehem. VoB är känt för kundfokus, kvalitetstänkande och förståelse ... Visa mer
VoB Syd är ett offentligägt företag som drivs på samhällsnyttig grund utan vinstsyfte.
Ägare är kommunalförbundet VoB Kronoberg och Skånes kommuner och därigenom indirekt samtliga kommuner i Kronoberg och Skåne.
Verksamheterna tar emot akuta och planerade uppdrag från socialtjänsten (SOL och LVU) skydd, stöd, utredning och behandling med placering i HVB, stödboende, skyddsboende eller familjehem. VoB är känt för kundfokus, kvalitetstänkande och förståelse för socialtjänstens situation. Bolaget är kvalitetscertifierat enligt ISO 9001:2015.

VoB erbjuder goda utvecklings- och karriärmöjligheter för dig som vill satsa i ett kreativt sammanhang med korta beslutsvägar. Vår företagskultur kännetecknas av en hög grad av delaktighet och ömsesidig respekt där arbetsglädje och laganda uppnås. Du erbjuds kontinuerlig kompetensutveckling och subventionerad friskvård. Vårt arbete kännetecknas av professionalitet och hög kompetens. Med utgångspunkt från beprövade och kunskapsbaserade metoder bidrar vi till förändring som gör skillnad i klienternas liv.

VoB:s ungdomsenhet, Högelid är ett HVB-hem för flickor, pojkar och icke-binära barn och unga från 12 år och uppåt. Verksamheten arbetar med utrednings- och förändrings-/behandlingsarbete. Enheten kan även ta emot akuta placeringar. Lagrum är både SoL och LVU.

Högelid tar emot barn och unga som har en psykosocial problematik. Detta kan innefatta skolproblematik, relationsproblematik, utagerande beteende och hedersproblematik. Vi tar även emot barn och unga med olika typer av riskbeteenden så som självskadebeteende, begynnande missbruk, kriminalitet samt psykisk ohälsa/neuropsykiatrisk problematik.

Målet är, att tillsammans med uppdragsgivaren, den unge samt vårdnadshavare utforma en individuell genomförandeplan för att på bästa sätt uppnå de mål som upprättats i socialtjänstens vårdplan.
Vi söker nu efter en samordnare som vill dela med sig av sin kunskap, erfarenhet och sitt engagemang och vara en del av helheten på Högelid.

ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifterna i rollen som samordnare i utrednings- och förändrings-/behandlingsarbetet innebär bl. a att:

• Samordna och vara huvudansvarig för klientarbetet i vardagen; planera /strukturera ärendets genomförande, samverka med socialtjänst, andra myndigheter, skola, gode män och andra i klientens nätverk. Att rätt information inkommer från uppdragsgivarna.

• Arbetsleda, fördela och delegera arbetsuppgifter till behandlare/utredarna även gällande praktiska uppgifter och sysslor.

• Ansvara för ärendets dokumentation, analys/bedömning samt rekommendation i sammanställningar och rapporter: Att tillsammans med övriga kollegor tolka och analysera den information som har framkommit och göra en slutgiltig bedömning och rekommendation.

• Upprätthålla strukturen i verksamheten och vara delaktig i det miljöterapeutiska arbetet, driva processerna framåt liksom att stötta och vägleda klienterna i vardagliga rutiner.

• Följa upp utredarnas arbete i varje ärende så att detta genomförs på ett kvalitativt och tillfredställande sätt.

• Uppdatera och ta till sig ny relevant kunskap inom området och dela med sig till kollegor. Vara självgående och ta ansvar för arbetsuppgifter och process. "Frihet under ansvar".

Även andra arbetsuppgifter kan förekomma och arbetets innehåll och förutsättningar kan komma att förändras över tiden. Tex att gå in i ärenden som du inte är ytterst ansvarig för, om akut behov uppstår.
Samordnaren rapporterar till verksamhetschefen.

KVALIFIKATIONER
Den person som vi ser framför oss är trygg, stabil med självinsikt och har ett ödmjukt och prestigelöst förhållningssätt.
Du har en god samarbetsförmåga både internt samt externt med socialtjänst och andra samarbetsparter. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Det innebär även att du har lätt för att skapa kontakter och underhålla relationer med kunder, samarbetspartners, kollegor och klienter.
Du är kvalitetsmedveten och känner till ledningssystems betydelse i arbetet, du är vidare flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter.
I rollen som samordnare är det önskvärt om du har erfarenhet av att leda och samordna grupper liksom ha god förmåga att skapa engagemang och delaktighet.
Du är strukturerad, planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp mål och håller tidsramar.

Som grundutbildning har du en socionomexamen eller annan adekvat högskoleexamen om minst 180 hp, som bedöms som likvärdig.
Du har erfarenhet av att arbeta på HVB, gärna med den aktuella målgruppen liksom goda kunskaper i lagstiftningen inom området samt om dokumentation, journalföring och BBIC.
Det är meriterande om du har erfarenhet av, och arbetat med miljöterapi och KBT.
Det är vidare önskvärt om du har erfarenhet och kunskap avseende RePulse, Ester bedömningar MI, HAP och CPU.

ÖVRIGT
B-körkort samt att du avstår från att röka under arbetstid är en förutsättning för anställning.
Kollektivavtal: KFS vård och omsorgsavtalet tillämpas. Inför en anställning inhämtar arbetsgivaren utdrag från misstanke- och belastningsregistret. Visa mindre

Kurator till Alvesta gymnasieskola och Skatelövsskolan

Ansök    Maj 12    Alvesta kommun    Socionom
Alvesta kommun med drygt 20 000 invånare är en av södra Sveriges pärlor. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val. – Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas – Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade samt korta... Visa mer
Alvesta kommun med drygt 20 000 invånare är en av södra Sveriges pärlor. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val.

– Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas
– Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade samt korta beslutsvägar


Vill du göra skillnad i människors vardag? Då ska du arbeta hos oss i Alvesta kommunkoncern! Vi är ungefär 1600 medarbetare inom flera olika yrkeskategorier inom både förvaltningar och bolag. Vår gemensamma värdegrund är ”Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare och oss medarbetare. Vi utvecklas genom goda möten och öppen dialog. Detta uppnår vi genom Delaktighet, Engagemang och Tillit”. Vårt fokus är att skapa den bästa möjliga kommunala servicen för dem vi är till för; invånare, företagare och besökare. Vill du vara med på vår utvecklingsresa mot en mer modern och kvalitativ kommunal service? Välkommen då att arbeta med oss!



ARBETSUPPGIFTER
Alvesta växer och så även vår organisation. Vi utökar nu med ytterligare en kurator.

Som kurator är du anställd och ingår i vår HBTQ-diplomerade centrala barn- och elevhälsan med placering tre dagar i Alvesta på gymnasieskolan och två dagar i Grimslöv på Skatelövsskolan åk F-6.

På Alvesta gymnasium finns till hösten två nationella program samt ett introduktionsprogram med fem olika inriktningar. Du kommer att tillhöra EHT-teamet samt arbeta gentemot engagerad personal som är vana vid ett lösningsfokuserat arbetssätt.

Skatelövsskolan är en F-6 skola med ca 30 personal och 180 elever. På skolan finns ett väl inarbetat elevhälsoarbete.

Skolkuratorn arbetar förebyggande och hälsofrämjande och medverkar på olika sätt i skolans lokala elevvårdsarbete samt stödjer skolans personal i deras elevhälsoarbete.
Du kommer i första hand arbeta förebyggande och främjande i skolans klasser och grupper. Detta tillsammans och i dialog med skolans elevhälsoteam och rektorer.

Du kommer vara en viktig del av ett kuratorsteam på totalt sex personer som träffas kontinuerligt och tillsammans tar ansvar för att våra barn och ungdomar i Alvesta kommun får bra förutsättningar att lyckas på alla våra skolor och i övrigt.

KVALIFIKATIONER
Socionomutbildning eller motsvarande. Vi ser gärna att du trivs med att arbeta i team.

Eftersom arbetet innebär många kontakter, både internt och externt, krävs att du har god förmåga till samarbete samt förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift.

ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Vi undanber oss samtliga annonsförsäljare. Visa mindre

Handläggare inom LSS

Ansök    Okt 29    Alvesta kommun    Socionom
Alvesta kommun med drygt 20 000 invånare är en av södra Sveriges pärlor. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val. – Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas – Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade samt korta... Visa mer
Alvesta kommun med drygt 20 000 invånare är en av södra Sveriges pärlor. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val.

– Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas
– Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade samt korta beslutsvägar


Vill du göra skillnad i människors vardag? Då ska du arbeta hos oss i Alvesta kommunkoncern! Vi är ungefär 1600 medarbetare inom flera olika yrkeskategorier inom både förvaltningar och bolag. Vår gemensamma värdegrund är ”Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare och oss medarbetare. Vi utvecklas genom goda möten och öppen dialog. Detta uppnår vi genom Delaktighet, Engagemang och Tillit”. Vårt fokus är att skapa den bästa möjliga kommunala servicen för dem vi är till för; invånare, företagare och besökare. Vill du vara med på vår utvecklingsresa mot en mer modern och kvalitativ kommunal service? Välkommen då att arbeta med oss!

Omsorgsförvaltningen arbetar för att ge en god salutogen social omsorg och kommunal hälso- och sjukvård genom att den enskildes medansvar och resurser tillvaratas. Vi ska visa respekt för den enskildes självbestämmande, delaktighet, integritet, trygghet och värdighet. Den som har kontakt med oss ska möta en kompetent personal.

Förvaltningens ansvarsområden är omsorg om äldre och omsorg om personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen utövar också ledningen av den kommunala hälso- och sjukvården.

ARBETSUPPGIFTER
Huvudarbetsuppgiften består av myndighetsutövning inom lagen om stöd och service (LSS). Arbetet innebär att utifrån gällande lagstiftning utreda, bedöma och besluta om rätten till insatser. En annan viktig del i arbetet är att samarbeta och samverka med andra professioner internt och externt, till exempel personer inom verkställigheten och externt med sjukvården samt andra berörda aktörer.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom, jurist eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. För att komma ifråga för den aktuella tjänsten som är tillsvidare krävs att du är familjär med metoden IBIC, systemet Life Care. Vidare krävs att du har goda kunskaper inom aktuell lagstiftning.

Vi på myndighetskontoret värdesättes ett gott bemötande och att du har lätt för att samarbeta. Vi är en liten grupp som är beroende av varandras flexibilitet och att hantera variationer under arbetsdagen. Vi önskar också att du upplever dig som strukturerad, har god kommunikativ förmåga, kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift samt besitter god förmåga att planera och organisera ditt arbete.
Körkort och tillgång till bil är ett krav.

ÖVRIGT
Vi undanber oss samtliga annonsförsäljare. Visa mindre

Stöd och behandlingsenheten söker Familjebehandlare

Ansök    Apr 26    Alvesta kommun    Socionom
Alvesta kommun med drygt 20 000 invånare är en av södra Sveriges pärlor. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val. – Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas – Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade samt korta... Visa mer
Alvesta kommun med drygt 20 000 invånare är en av södra Sveriges pärlor. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val.

– Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas
– Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade samt korta beslutsvägar


Förvaltningen för arbete och lärande är indelad i sex avdelningar; Avdelningen Vuxen, Avdelningen Barn och familj, Avdelningen Ekonomiskt bistånd, Arbetsmarknadsavdelningen, Avdelningen för Ensamkommande flyktingbarn och Allbo-lärcenter samt finns personal i stabsfunktion som arbetar förvaltningsövergripande.

Avdelningen Barn och Familj ansvarar för handläggning och verkställighet inom verksamhetsområdet barn och familj (SoL och LVU). Avdelningen har ca 30 medarbetare. Verksamheten leds övergripande av avdelningschefen.

Stöd och behandlingsenheten
Stöd och behandlingsenheten är ett samarbete mellan avdelning Barn & Familj och avdelning Vuxen. Stöd och behandlingsenheten består av en enhetschef, sex familjebehandlare, en kurator och tre socialpedagoger. Nu utökar vi verksamheten och anställer ytterligare en familjebehandlare.
Stöd- och behandlingsenheten erbjuder hjälp på hemmaplan och vänder sig till barn/ungdomar (0-20 år) och deras familjer och till Vuxna. Som familjebehandlare kommer du att arbeta med barn, ungdomar och med familjer. Som familjebehandlare arbetar Du med familjesamtal och praktiskt pedagogiskt arbete i familjernas hem. Det pedagogiska arbetet i hemmet har blivit en allt större del av vårt arbete de senaste åren. Som en del av tjänsten kommer Du att ingå i Alvesta kommuns närvaroprojekt som är ett samarbete mellan avdelning Barn och Familj och utbildningsförvaltningen.
Närvaroprojektet
Efter ett projekt i grundskolan för elever med problematisk skolfrånvaro har vi i Alvesta bestämt oss för att satsa på en permanent verksamhet! Syftet är att arbeta i ett team med medarbetare från Barn- och Familj inom Socialtjänsten och Utbildningsförvaltningen. Vi håller på att bygga upp en tvärprofessionell verksamhet med kompetenser som socionom, socialpedagog, boendestödjare, familjebehandlare, arbetsterapeut, specialpedagog, psykolog och sjuksköterska. Huvudsyftet för teamet är att arbeta för att eleverna i målgruppen ska få en mer fungerande undervisning. Detta genom att kartlägga, identifiera och ge förslag på åtgärder som sedan teamet genomför tillsammans.


ARBETSUPPGIFTER
Arbetet kan handla om:
Stöd och rådgivning till barn/ungdomar och föräldrar.
Familjesamtal eller enskilda samtal med barn/ungdomar.
Hjälp med rutiner och regler i hemmet för enskild familj.
Aggressivitet eller annat utagerande beteende hos barn och ungdomar.
Påverkansprogram för unga lagöverträdare t.ex. Ungdomstjänst, ungdomskontrakt och medling.
Stöd för ungdomar som blivit utsatta för brott.
Vara en del av närvaroprojektet som arbetar för kartlägga, identifiera, ge förslag på åtgärder samt verkställa insatser för elever med hög skolfrånvaro.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har akademisk examen i socialpedagogik, Socionomexamen eller annan lämplig högskoleutbildning inom verksamhetsområdet.
B-Körkort
Meriterande är
Arbetat inom IFO eller närliggande områden
Utbildning i och har arbetslivserfarenhet av att ha utfört behandlingsarbete med någon eller några av följande metoder: Funktionell familjeterapi (FFT), Motiverande samtal (MI), Trygghetscirkeln (COS-P), Parenting Young Children (PYK), Signs of safety (Sofs), lösningsfokuserat förhållningssätt.
• Erfarenhet av att arbeta i tvärprofessionella team
Kunskap om andra kulturer och färdighet gällande andra språk än svenska.
Minst ett års yrkeserfarenhet av socialpedagogiskt arbete, psykosocialt arbete eller behandlingsarbete.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Vi förutsätter att Du är en trygg person med god personlig mognad samt att du bidrar till ett gott arbetsklimat. Du förväntas ha fallenhet att samarbeta med kollegor samt andra interna och externa aktörer. Vidare har du god förmåga att arbeta självständigt och är flexibel och stresstålig i Ditt arbete. Vi söker en person som kan bidra till jämställt bemötande samt bidrar till att skapa en inkluderande miljö på sin arbetsplats.

Är Du den vi söker, kan vi erbjuda Dig en arbetsgrupp med engagerade och kompetenta kollegor, vid en arbetsplats med höga ambitioner när det gäller kvalitet, organisation och resultat.


ÖVRIGT
Vi undanber oss alla annonsförsäljare och rekryteringsföretag. Visa mindre